Helsingin Navigaattorit
15.02.2009
Maantieteellisen merenkulkuopin tutkinto 20.04.2007, rannikkonavigointi, kysymykset
Käytä eksymätaulukkoa ja vuorovesitaulukoita soveltuvin osin.
Lue myös yleiset tutkinto-ohjeet!
Olet liikkeellä 14-metrisellä merikelpoisella moottoriveneellä, jossa on varusteena muun muassa kompassi, meri-VHF ja tutka. Sää on tyyni ja näkyvyys hyvä. Eranto on +6°.
Olet menossa Kalbådagrundin pohjoispuolitse länteen. Varakompassi näyttää KS=267°. Ylittäessäsi 15.3 m väylän suunnit sen keskilinjan varakompassilla ks=018°.
Mikä on varakompassin eksymä?
Matkaat 8.0 solmun nopeudella KS=235°. Kello 10.10 suunnit majakan KALBÅDAGRUND ks=126° ja kello 12.10 majakan HELSINKI keulasuuntimassa 019°.
Mikä on aluksen paikka jälkimmäisen suuntiman hetkellä?
Ohjailet KS=235° 8.0 solmun nopeudella. - Havaitset kello 13.10 majakan HELSINKI suoraan sivulla oikealla ja kello 13.25 keulasuuntimassa 135°.
Mikä on aluksen paikka jälkimmäisen suuntiman hetkellä? - Paikanmäärityksen jälkeen käännät aluksen kohti majakkaa PORKKALA.
Mikä on kompassisuuntasi? Milloin olet 4.0 mpk etäisyydellä majakasta?
Olet paikassa 59°50.0'N 024°07.0'E. Ajat 13 m väylää merelle päin. - Mikä on keulasuuntima tutkamerkkiin INKOO 2?
- Mitä tarkoittaa tutkan yhteydessä käsite suuntaerottelukyky?
Ajat 18.0 mpk paikasta 59°50.0'N 024°07.0'E tosisuuntaan 248°. - Laske merkintälaskulla tulopaikkasi.
- Piirrä reitti kartalle.
Olet 28.06.2004 paikassa 59°40.0'N 023°30.0'E. Suunnittelet matkaavasi kohti Osmussaaren majakkaa. Arvioit itätuulen aiheuttamaksi sorroksi 5°. - Mikä olisi kompassisuuntasi, jos virtaa ei olisi ollenkaan?
- Mikä on vuorovesivirran suunta ja nopeus kello 08.28?
- Lähdet liikkeelle kello 08.28 edellä suunnittelemaasi kompassisuuntaan 8.0 solmun nopeudella. Edellä laskettu vuoroveden aiheuttama virta on koko matkan sama.
Missä olet kello 10.58?
Oikein vai väärin? - INT-standardin mukaisten merikarttojen koordinaattijärjestelmä on WGS-84.
- GPS antaa luotettavan suunnan alukselle kaikissa olosuhteissa.
- Meri-VHF -puhelin ei tarvitse radiolupaa.
- Suomesta lähtevässä huvialuksessa on oltava miehistöluettelo, kun kohteena on muu valtio kuin Ruotsi, Tanska tai Saksa.
- Tutka ''näkee'' korkean saaren taakse.
- Miten tuuli käyttäytyy pohjoisella pallonpuoliskolla matalapaineen keskuksen ympärillä?
- Milloin annetaan merialueella huomautus veneilijöille?
- Mitä tarkoitetaan merituulella?
Helsingin Navigaattorit
15.02.2009
Rannikko 20.04.2007, mallivastaukset
eks=-8° (KS=267°).
59°57.1'N 024°58.0'E.
Tapaus vastaa kipparinsuuntimaa käänteisessä järjestyksessä. Majakka on muodostuvan tasasivuisen suorakulmaisen kolmion hypotenuusan toisessa päässä ja oma paikka on toisessa. Luonnollisesti voitaisiin myös siirtää sijoittaja normaalilla tavalla.
- 59°54.3'N 024°53.6'E.
- KS=251°,
kello 15.10.
- kk=194°.
- Laitteen kykyä näyttää lähekkäiset kohteet erillisinä viuhkan pyyhkäisysuunnassa.
- 59°43.3'N 023°33.8'E.
- Kartalla.
- KS=184°.
- VS=270°, VN=1.7.
- 59°20.4'N 023°13.9'E.
- Oikein. [Alkuperäinen väite: "Nykyisten INT-standardin mukaisten sinisten merikarttojen koordinaattijärjestelmä on WGS-84" on väärin, sillä sinisten merikarttojen koordinaattijärjestelmä on EUREF-FIN. Koska EUREF-FIN poikkeaa WGS-84:stä alle metrin, kaikki vastaukset hyväksyttiin.]
- Väärin. GPS on edelleen sotilaallinen järjestelmä, josta on mahdollista sulkea siviilit pois.
- Väärin. Meri-VHF kuuluu merkitä aluksen radiolupaan. Lisäksi sen käyttö vaatii henkilökohtaisen luvan.
- Oikein. Aluksen päälliköllä on oltava miehistöluettelo passintarkastukseen mennessä. [Alkuperäinen väite: "Aluksessa on oltava miehistöluettelo, kun päämääränä on ulkomaan satama" on erittäin harhaanjohtava ja väärin. Kauppa-aluksessa miehistöluettelo lienee pakollinen, mutta tutkintoa koskee vain huvialuksen säädökset. Matkattaessa Suomesta huvialuksella Itämeren äärellä oleviin Schengen-valtioihin mennään "ulkomaille", koska ylitetään Suomen valtakunnan raja. Tällaisella Schengenin sisärajan ylittävällä matkalla ei ole velvoitetta käydä passintarkastuksessa, joten miehistöluetteloa ei tarvita. Schengen-valtioiden sisärajaliikenteessä huvialuksen määränpää voi olla muukin kuin satama.]
- Väärin. Ei näe, sillä tutkan säteet kulkevat vain suoraviivaisesti.
- Ilmamassat kiertävät matalapaineen keskusta vastapäivään, tuulee muutamia kymmeniä asteita ohi matalapaineen keskuksesta sen oikealta puolelta.
- Huomautus veneilijöille annetaan toukokuun alusta lokakuun loppuun, kun keskituulen ennustetaan olevan 11–13 m/s tai jos ennustetaan kovia puuskia.
- Mereltä maalle puhaltavaa, paikallisista lämpötilaeroista päivän aikana syntynyttä tuulta.