Helsingin Navigaattorit
15.02.2009
Maantieteellisen merenkulkuopin tutkinto 21.04.2006, rannikkonavigointi, kysymykset
Käytä eksymätaulukkoa ja vuorovesitaulukoita soveltuvin osin.
Lue myös yleiset tutkinto-ohjeet!
Olet liikkeellä 14-metrisellä merikelpoisella moottoriveneellä, jossa on varusteena muun muassa kompassi, meri-VHF ja tutka. Sää on tyyni ja näkyvyys hyvä. Eranto on +6°.
- Ajat 20.06.2004 Hangosta kaakkoon johtavaa 13 m väylää. Kello 08.40 itäreunamerkki HANKO 1 on suoraan sivulla oikealla. Nopeutesi on 6.0 solmua. Jatkat matkaasi 20 minuuttia, jonka jälkeen suunnittelet jatkavasi matkaa 10.0 solmun nopeudella kohti majakkaa OSMUSSAAR.
Mikä on vuorovesivirran suunta ja nopeus? - Vuoroveden aiheuttama virta on koko matkan sama ja nopeutesi on edelleen 10.0 solmua.
Mikä on kompassisuuntasi? - Milloin olet 7.0 mpk etäisyydellä majakasta?
- Jatkat matkaasi paikasta 59°25.0'N 023°16.0'E paikkaan 59°35.0'N 024°07.0'E. Laske aluksen kulku merkintälaskulla. Mahdollista vuorovesivirtaa ei huomioida.
Mikä on kompassisuunta ja matka kohteeseen? - Piirrä laskemasi reitti kartalle.
- Jatkat matkaasi Naissaaren luoteispuolella kompassisuuntaan 064° nopeudella 8.0 solmua. Suunnit majakan NAISSAAR kello 16.20 keulakulmassa 045° oikealla ja 30 minuutin kuluttua suoraan sivulla.
Mikä on paikkasi kello 16.50? - Päätät jatkaa matkaasi majakan TALLINNA MADAL pohjoispuolelta niin, että majakka jää 1.0 mpk päähän oikealle. Tuuli on noussut ja arvioit etelätuulen aiheuttamaksi sorroksi 6°.
Mikä on kompassisuuntasi?
Jatkat matkaasi illan pimennyttyä Kerin majakan pohjoispuolitse kompassisuuntaan 101°. Havaitset majakan itäpuolella etelään johtavan väylän linjaloistot. Linjataulut eivät näy kartalla, mutta koska linjan tosisuuntima 189° näkyy, päätät tarkistaa eksymän suuntimalla linjan. Kompassisuuntima on 192°.
Mikä on kompassin eksymä?
Matka jatkuu 9.0 solmun nopeudella kompassisuuntaan 100°. Etelätuulen aiheuttama sorto on 8°. Suunnit majakat KERI kello 22.10 kompassisuuntimassa 216° ja JUMINDA kello 23.10 kompassisuuntimassa 134°.
Missä olet jälkimmäisen suuntiman hetkellä?
- Sijaintisi on 1.0 mpk suoraan länteen poijusta SOOLAMADALIK. Tosisuunta on 348°.
Mikä on tutkalla mitattu keulasuuntima ja etäisyys majakkaan Juminda? - Mitä tarkoittaa tutkan yhteydessä käsite HEAD UP?
Oikein vai väärin? - Nykyisten INT-standardin mukaisten "sinisten" merikarttojen koordinaatisto poikkeaa huomattavasti WGS-84 -koordinaattijärjestelmästä.
- Elektroniset merikartat voivat korvata kokonaan paperiset merikartat huvialuksessa.
- Suomen tulliraja on sama kuin aluemeren ulkoraja.
- EU-maiden välisessä huviveneliikenteessä ei ole rajatarkastuksia.
- Tämän tutkinnon harjoitusveneen pitää kuunnella VTS:ää.
- Miten merituuli syntyy?
- Milloin annetaan merialueella kovan tuulen varoitus?
- Miten lämpötila käyttäytyy ennen lämmintä rintamaa?
- Miten meriveden korkeus käyttäytyy korkeapaineen vallitessa?
Helsingin Navigaattorit
15.02.2009
Rannikko 21.04.2006, mallivastaukset
- VS=081°, VN=2.5.
- KS=175°.
- 10.52.
- KS=059°, MPS=27.7 mpk.
- Kipparinsuuntima, ts=164°/4.0 mpk
59°40.1'N 024°28.4'E. - KS=060°.
eks=-9° (KS=101°).
59°43.2'N 025°23.1'E.
- kk=225°, 4.5 mpk.
- Tarkoittaa, että aluksen keulan suunta on tutkan näytöllä ylöspäin.
- Väärin. Sinisten merikarttojen koordinaatisto EUREF-FIN poikkeaa WGS-84:stä alle metrin — ei merkitystä navigoinnille.
- Oikein. Mikään säädös ei pakota huvialusta käyttämään merikarttaa, joten mikään ei myöskään estä korvaamasta paperisia merikarttoja elektronisilla. [Kysymysten laatija on haksahtanut tuomaan mielipiteensä mukaan — paperikartoista kokonaan luopuminen ei olisi kovin vikasietoista.]
- Väärin. Suomen tulliraja on 2 mpk ulompana kuin aluemeren ulkoraja.
- Väärin. Ulkomailta tulevalle tai ulkomaahan lähtevällä huviveneelle voidaan tehdä rajatarkastus milloin tahansa.
- Kysymykseen ei voi vastata yleisesti — kuunteluvelvoite määrätään jokaiselle VTS:lle erikseen. Oikein, jos oltaisiin vaikkapa Helsinki VTS:n alueella.
- Tyynellä ilmalla auringon lämmittäessä voimakkaasti maa lämpenee nopeammin kuin meri. Ilma maan yllä lämpenee ja kohoaa ylöspäin. Vajaus täyttyy mereltä.
- Kovan tuulen varoitus annetaan, kun keskituulen ennustetaan olevan 14–20 m/s.
- Lämpötila laskee.
- Korkeapaineen vallitessa merivesi pysyy alhaalla, koska ilmanpaineen noustessa meriveden korkeus laskee.