Helsingin Navigaattorit
15.02.2009
Maantieteellisen merenkulkuopin tutkinto 14.12.2001, rannikkonavigointi, kysymykset
Käytä eksymätaulukkoa ja vuorovesitaulukoita soveltuvin osin.
Lue myös yleiset tutkinto-ohjeet!
Eranto on 6°E ellei tehtävässä toisin ilmoiteta.
Olet veneelläsi matkalla Kalixiin 8.8 m väylää pitkin. Tarkistat veneen apukompassin eksymän suuntimalla sillä Lutskärsgrundin sektoriloiston (65°39.6'N 023°20.3'E) ja V.Gräddmanhällanin tunnusmajakan (65°41.0'N 023°06.4'E) muodostamaa linjaa. Kompassisuuntima on ks=281°. Paluumatkalla Kalixista teet samanlaisen suuntimamittauksen. Tällöin on ks=272°. Laske apukompassin eksymät meno- ja paluumatkoilla.
- Olet Malörenin majakan länsipuolisella merialueella ohjaten kompassisuuntaa KS=180°. Veneesi nopeus on 10 solmua. Oikeanpuoleinen keulakulma apupisteeseen C (65°30.8'N 023°11.0'E) on 045° kello 09.40 ja kello 10.13 se on suoraan sivulla oikealla. Mikä on paikkasi kello 10.13?
- Missä keulasuuntimassa pitäisi Malörenin majakan olla kello 10.13, jos se mitataan tutkalla, jossa on keulasuuntanäyttö (HEAD UP)?
- Kello 11.00 olet 5 meripeninkulman etäisyydellä Malörenin majakasta tosisuuntimassa 170°. Jatkat matkaasi kohti majakkaa Kemi 2. Mikä on tuolloin ohjattava kompassisuunta, jos alueella vallitsee pohjoistuuli, jonka aiheuttama sorto on 7°.
- Mihin aikaan on majakka Kemi 1 suoraan sivulla oikealla, jos veneesi nopeus on 8 solmua?
Paikasta 65°30.3'N 024°23.0'E purjehditaan paikkaan 65°17.1'N 022°22.5'E. Veneen keskinopeus on 8 solmua. Pohjoistuuli aiheuttaa 6° sorron. Mikä on ohjattava kompassisuunta ja kauanko matka kestää?
Olet 06.05.1995 kello 16.40 UT paikassa 51°03.0'N 001°25.0'E. Nopeutesi on 6 solmua. Tarkoituksenasi on jatkaa matkaa Folkestonen satamaan (51°04.6'N 001°11.8'E). Eranto on 5°W. Mikä on ohjattava kompassisuunta ja mihin aikaan olet perillä, jos oletetaan, että vuoroveden aiheuttama virta pysyy koko matkan ajan samana?
- Mitä tarkoittaa Malörenin majakan karttamerkin yhteydessä oleva sana RACON?
- Miksi muoviputkiviitta näkyy yleensä tutkassa paremmin kuin saaren rantaan ladottu valkoinen kivikummeli?
- Mihin perustuu GPS-paikantimen toiminta?
Oikein vai väärin? - Tuuli kiertää matalapaineen keskusta vastapäivään pohjoisella pallonpuoliskolla.
- On odotettavissa voimakasta tuulta, kun isobaarit sääkartalla ovat tiheässä.
- Kovan tuulen varoitus annetaan, kun tuulen nopeus on enemmän kuin 20 m/s.
- Kova, puuskainen tuuli on eräs kylmän säärintaman tunnusmerkeistä.
Määrittele lyhyesti - Sisäiset aluevedet.
- Aluemeri.
- Reittijakojärjestelmä.
Helsingin Navigaattorit
15.02.2009
Rannikko 14.12.2001, mallivastaukset
eks=-3° (KS=003°).
eks=+6° (KS=174°).
- 65°30.6'N 023°24.1'E.
- kk=252° [tutkasta riippumatta].
- KS=063°.
- 12.22. Tehtäviin 1, 2 ja 3 liittyvä karttapiirros
KS=249°, 6 h 29 min.
KS=267°,
18.27 UT. (karttaote)
- Tutkamajakkaa.
- Kummelin ja saaren kaiut sekoittuvat keskenään. Viitan kaiku erottuu todennäköisemmin ympäröivästä merestä. Suomalaisissa viitoissa on yleensä tutkaheijastin.
- Vähintään kolmen sijainniltaan tunnetun GPS-satelliitin lähettämän radiosignaalin kulkuajoista laskettuihin sijoittajiin.
- Oikein, tuuli kiertää matalapaineen keskusta vastapäivään pohjoisella pallonpuoliskolla.
- Oikein, tiheässä sääkartalla olevat isobaarit viittaavat voimakkaaseen tuuleen.
- Väärin. Tuulen nopeuden ollessa enemmän kuin 20 m/s annetaan myrskyvaroitus.
- Oikein, kova ja puuskainen tuuli on kylmän säärintaman tunnusmerkki.
- Sisäiset aluevedet ovat meren rantaviivan ja uloimpien luotojen kautta piirretyn murtoviivan välinen alue.
- Aluemeri on sisäisiin aluevesiin välittömästi liittyvä alue, jonka ulkoraja on pääsääntöisesti 12 mpk etäisyydellä sisäisien aluevesien ulkorajasta.
- RJJ on kartalle merkitty kauttakulkuliikenteelle tarkoitettu alue, jossa sovelletaan meriteiden sääntöjen sääntöä 10.